2021-02-21 04:58:02 | News | ID : 2701 | Visit : 1601
مدیر کل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان تهران و مدیر منطقه ۳ آزمایشگاههای کشور، با بیان اینکه بیش از 296 هزار آزمایش به منظور کنترل کیفیت عملیات اجرایی پروژه آزاد راه غدیر توسط شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک انجام شده است، اظهار داشت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با حضور موثر و انجام دقیق و سریع آزمایشات فنی و مطالعات مورد نیاز ، نقش بسزایی در سرعت و کیفیت عملیات احداث پروژه آزاد راه کنار گذرجنوبی تهران ، به طول 158 کیلومتر داشته است.
احمد نوعی قالیباف در مصاحبه با خبرنگار روابط عمومی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: آزمایشگاههای فنی و مکانیک خاک استان تهران و البرز برنامه مطالعاتی و استقرار واحدهای آزمایشگاه محلی خود در پروژه غدیر را از سال 94 آغاز نمودند و تمامی آزمایشهای کیفی لازم برای بهره برداری مطلوب از این پروژه را با دقت و سرعت بالا ، با حضور متخصصین و تجهیزات به روز شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به سرانجام رساندند.
قالیباف اضافه کرد: پروژه آزاد راه غدیر با هدف کاهش چشمگیر بار ترافیکی، تسهیل و تسریع در تردد ، پدافند غیرعامل و کاهش آلودگی هوا ، در مجاورت استانهای قزوین، البرز، تهران و سمنان ساخته شده است و با اتمام این پروژه ، کمربندی جنوبی تهران تکمیل و تردد خودروهایی که از استانهای شمال غربی و غرب کشور با عبور از تهران به سمت جنوب شرق و شمال شرق میروند تسهیل میشود.
قالیباف با اشاره به اینکه با بهرهبرداری از آزاد راه کمربندی تهران رونق چشمگیری در توسعه مناسبات حمل و نقلی ایمن و با کیفیت ، برای 14 استان و حتی کشورهای همسایه ایجاد خواهد شد تصریح کرد: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان تهران در این پروژه در قطعات 2، 3، 4 و تقاطع غیر همسطح شمس آباد فعال بوده و در مجموع نزدیک به 135 هزار آزمایش در این محورها انجام داده است که شامل 130 هزار آزمایش در آزمایشگاههای محلی مستقر، 3 هزار آزمایش مربوط به مقاومت مصالح، 102 متر حفاری دستی و ماشینی به منظور انجام مطالعات ژئوتکنیک و مکانیک خاک و2 هزار 400 مورد بررسی های تعیین شاخص ناهمواری راه ( IRI) انجام شده است.
ایشان ادامه داد: بیش از 2 هزار و 843 سری نمونه برداری آسفالت، بیش از 150 هزار نقطه آزمایش دانسیته ، 343 سری آزمایشات CBR ، 7 مورد طرح اختلاط آسفالت، 8 مورد طرح اختلاط بتن توسط مهندسین خبره با بهره گیری از تجهیزات خاص در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان انجام شده و نتایج تجزیه و تحلیل آن با دقت و سرعت بالا تحویل کارفرما و پیمانکار پروژه شده است.
وی ادامه داد: در این پروژه همچنین آزمایشهای غیر مخرب و آزمایشات کنترل کیفی جوش به روشهای ut و vt و بازرسی چشمی توسط آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان تهران انجام شده است.
وی افزود: کنترل کیفی عملیات بازتاب نورخط کشی جاده ، شبرنگ و علائم انجام شده و در مجموع 183 اکیپ- روز کار آزمایش کنترل کیفی جوش توسط شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک انجام شده است.
مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان تهران همچنین با اشاره به اینکه در بخش مربوط به آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان البرز نیز بیش از 137 هزار آزمایش در پروژه غدیر انجام شده است گفت: حدود 125 هزار آزمایش کنترل کیفی عملیات خاک شامل دانسیته، تراکم نسبی، دانهبندی و ضخامت راکفیل، حدود 6 هزار آزمایش شامل مقاومت فشاری و مغزه گیری عملیات بتن، بیش از 3 هزار و 700 آزمایش کنترل کیفی عملیات آسفالت شامل مارشال، تراکم نسبی و قیرپاشی، 22 مورد ارائه طرح اختلاط بتن و آسفالت، 191 نمونه آزمایش مرغوبیت مصالح سنگی، 64 نمونه آزمایش فیزیکی و شیمیایی سیمان، 198 آزمایش بازتاب نور خط کشی و کیفیت رنگ، یک هزار و 688 آزمایش تعیین نسبت باربری کالیفرنیا (CBR) و طبقهبندی خاک و vss و همچنین 891 آزمایش شامل میلگرد، قیر، فلزات و ژئوتکستایل و غیره انجام شده است .
وی با بیان اینکه در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان البرز از 158 کیلومتر پروژه غدیر، 88 کیلومتر محور اصلی و 13 کیلومتر واریانت و تبادل در استان البرز واقع شده است، افزود: میانگین تعداد آزمایشهای کنترل کیفی پروژه انجام شده در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان البرز 138 مورد آزمایش در هر کیلومتر بوده است .
وی ادامه داد: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان های تهران و البرز برای ارائه خدمات کنترل کیفی مطلوب در کوتاهترین زمان ، بیش از 25 نفر از کارشناسان مجرب و آموزش دیده خود را با بهرهگیری بیش از 10 دستگاه خودرو به همراه تجهیزات مدرن آزمایشگاهی در طول اجرای پروژه در این قطعات مستقر کرده است.
گفتنی است، آزادراه غدیر بخشی از کریدور شرق به غرب، شمال به جنوب و بخشی از کریدور ترانزیت آسیایی است که موجب تسهیل تردد خودروهایی که از استانهای شمال غربی و غرب کشور با عبور از تهران به سمت جنوب شرق و شمال شرق میروند، میشود. این آزاد راه یکی از پروژههای مهم کشور است که در یک زمانبندی فشرده با سرمایهگذاری بالغ بر 7 هزار میلیارد تومان در مدت پنج سال اجرا شده و یکی از افتخارات مهندسی و عمران کشور محسوب میگردد که بر پایه توان داخلی و دانش مهندسان ایرانی توسط وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) اجرا شده است.
آزاد راه کنارگذر جنوبی تهران (غدیر)، قرار است 7 اسفند 99 توسط ریاست محترم جمهوری و مقام عالی وزارت راه و شهرسازی افتتاح و زیر بار ترافیک خواهد رفت.