Quality, the key to sustainable development

Quality, the key to sustainable development

توسط شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک صورت گرفت اتمام مطالعات ژئو فیزیک محدوده‌های لغزش یافته محور بجنورد- " کریک"

2021-01-02 11:11:09 | News | ID : 2658 | Visit : 1181

توسط شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک صورت گرفت اتمام مطالعات ژئو فیزیک محدوده‌های لغزش یافته محور بجنورد- " کریک"

سرپرست اداره کل مهندسین مشاور و ارزیابی روسازی راه‌ها شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اعلام کرد: مطالعات ژئوفیزیک محدوده‌های لغزش یافته محور بجنورد- کریک در استان خراسان شمالی ، به طول 40 کیلومتر توسط این دفتر در راستای همکاری های میان شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به اتمام رسید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، مهندس فرهاد احمدنیا با بیان اینکه مطالعات ژئوفیزیک محدوده‎های لغزش یافته محور بجنورد- کریک طی 7 روز انجام شده است گفت: متخصصان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک توانستند، مطالعات این پروژه را از طریق برداشت میدانی داده‎های ژئوفیزیکی با استفاده از دستگاه منحصر به فرد ژئوالکتریک 96 کاناله و با دقت لازم در سه محدوده لغزشی در کوتاه‌ترین زمان انجام و گزارش این مطالعات را در مدت یک ماه به اتمام رسانند.

مهندس احمدنیا با اشاره به اقدامات انجام شده در ارزیابی توده‌های ناپایدار محور بجنورد- کریک افزود: در فاز اول این فرایند، بررسی‎ها و بازدیدهای زمین‌شناسی از محدوده مورد مطالعه در محور بجنورد- کریک انجام و نقاط با خطرپذیری بالا از لحاظ پتانسیل و نوع زمین لغزش توسط کارشناسان ستاد شرکت ( آزمایشگاههای مکانیک خاک وسنگ و همچنین دفتر تحقیق و توسعه) مشخص شد.

وی ادامه داد: در فاز دوم، ارزیابی میدانی ژئوفیزیکی به منظور شناخت ساختارهای زمین‌شناسی زیر سطحی، سطوح لغزش و انتخاب نقاط مد نظر برای حفر گمانه‎های ماشینی انجام و با تکمیل مطالعات ژئوتکنیک          ( عملیات حفاری و آزمایش‌های مهندسی خاک) و سپس تحلیل پایداری نقاط مورد مطالعه ، گزارش نهایی تحویل کارفرما خواهد شد.

سرپرست اداره کل مهندسین مشاور شرکت آزمایشگاه فنی و مانیک خاک با بیان اینکه مطالعات روش‌های ژئوفیزیکی در سال‌های اخیر توانسته کمک‎های ارزنده‎ای در جهت شناخت عارضه‌ها و ساختارهای زمین شناسی و رفع ابهامات مختلف ایجاد کند، تصریح کرد: زمانی که منطقه گسترده‌ای مستعد لغزش بوده یا در آن لغزش رخ داده باشد، روش‎های ژئوفیزیکی همراه با مطالعات ژئوتکنیک می‌تواند راه‌گشای امکانسجی شناسایی نقاط مستعد لغزش و یا دلایل و نوع آن و همچنین پیش نیاز گزینه‎های تحلیل و پایدار سازی باشد.

مهندس احمدنیا اضافه کرد: زمین لغزش یکی از حوادث مخرب با منشاء طبیعی ( شیب‎های تند، بارندگی و زلزله) و یا مصنوعی ( راه سازی، سبک سازی پایین دست توده‎ها و ...) است که هر ساله منجر به خسارات جانی و مالی فراوانی در بسیاری از نقاط دنیا می‌شود. در ایران نیز بارندگی‌های شدید طی سال‌های اخیر در کنار سایر عوامل ، باعث ناپایداری برخی از ترانشه‌ها و ایجاد خسارت در راه‌های کشور شده است.

 

Comments
    There are no results!

You can also comment your opinion about this content: