Quality, the key to sustainable development

Quality, the key to sustainable development

پیشنهاد خصوصی سازی نگهداری آزادراه های کشور

2019-08-05 11:06:18 | News | ID : 2472 | Visit : 118

پیشنهاد خصوصی سازی نگهداری آزادراه های کشور
نظر به اینکه هزینه های نگهداری و بهسازی شبکه راه های کشور در مقایسه با سالهای گذشته به شدت افزایش یافته و از طرف دیگر محدودیت های روز افزون مالی و تاکیدات قانون پنج ساله ششم کشور، راهکاری جز آغاز خصوصی سازی نگهداری راه ها باقی نگذارده است، در این میان نگهداری محورهای آزادراهی کشور که در غالب موارد مسیرهای جایگزین آن برای انتخاب و استفاده شهروندان وجود دارد بهترین گزینه برای واگذاری است.پیشنهاد مذکور اخیرا توسط شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به معاون محترم برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ارسال شده است که برای تحقق این هدف و حفظ جایگاه حاکمیتی وزارت راه و شهرسازی و در عین حال پاسخگویی به شهروندان اجرای همزمان سه رکن با اهمیت زیر پیشنهاد می گردد.
 
1- استقرار سیستم های پلاک خوان برای اخذ عوارض کارشناسی شده:
بدین ترتیب علاوه بر تزریق مستقیم منابع مالی به شرکت های تخصصی نگهداری آزادراه و کاهش هزینه های جاری آنها، اطلاعات ترافیکی محورها نیز بر خلاف
گذشته بصورت دقیق احصا، در پایگاه داده ذخیره و در تحلیلها مورد استفاده قرار می گیرد.
۲- تدوین سطح سرویس مطلوب و استانداردهای نگهداری آزادراه:
این دو مقوله به منظور ایجاد مکانیزم واحد درنگهداری آزادراه ها و برخورداری کاربران آزادراه های کشور از یک حداقل سطح سرویس مطلوب، بایستی بدرستی تعریف و عملیاتی گردد. در این صورت شرکتهای تاسیس شده برای نگهداری آزادراه های بخش دولتی و یا شرکتهای موجود احداث، نگهداری و بهره برداری آزادراه ها بصورت تخصصی و تحت نظارت وزارت راه وشهرسازی و بر اساس برنامه تدوین شده بصورت هماهنگ در کل کشور عمل خواهند کرد.
٣- پیاده سازی سامانه مدیریت نگهداری آزادراه ها:
پیاده سازی این سیستم از نحوه انتخاب شرکتهای صاحب صلاحیت تعریف حداقل سطح سرویس مورد نظر وزارت راه و شهرسازی، ارزیابی وضعیت شبکه آزادراهی، تعیین بودجه مورد نیاز برای ارتقاء وضعیت به سطح سرویس حداقل، تعیین بودجه سنواتی مورد نیاز برای نگهداری، ایجاد بانک جامع اطلاعات زیرساخت آزادراه (روسازی، ایمنی و ابنیه فنی)، پایش مستمر عملیات نگهداری در آزادراه ها و به روزرسانی آنها از جمله وظایفی است که در این بخش توسط شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک قابل حصول است.
عملیاتی نمودن سه مورد فوق علاوه بر حفظ جایگاه حاکمیتی وزارت راه و شهرسازی موجب اشراف وزارت خانه بر وضعیت سرویس دهی آزادراه ها بصورت لحظه ای، ارتقاء کیفیت بهره برداری آزادراه ها، ایجاد شرکتهای تخصصی نگهداری راه، ایجاد سامانه های مدیریت زیرساخت حمل و نقل، پیش بینی وضعیت آینده روسازی و تربیت نیروی انسانی متخصت در حوزه نگهداری راهها می گردد.
 
Comments
    There are no results!

You can also comment your opinion about this content: