شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک یک شرکت دولتی وابسته به وزارت راه و شهرسازی است که خدمات مختلفی را در زمینههای کنترل کیفی پروژههای عمرانی در سطح کشور اعم از تدوین استانداردها و انتخاب روشهای مناسب در انجام آزمایشهای کنترل کیفی، عرضه خدمات مهندسی در بخشهای ژئوتکنیک، مکانیک خاک، مکانیک سنگ، بتن، آسفالت، حفاری اکتشافی و مطالعات ژئوتکنیکی، مصالح ساختمانی، جوش، خدمات آموزشی و مشاورهای به کارشناسان دستگاههای مختلف و تحقیقات کاربردی انجام میدهد. گستردگی حوزه جغرافیایی فعالیت شرکت در کل کشور سبب شده است که این شرکت با طیف وسیعی از مشتریان بخشهای دولتی و خصوصی همکاری نماید. بیانیه ماموریت شرکت بر نقش و اهمیت انکارناپذیر مشتریان مختلف در رشد و سودآوری شرکت تاکید دارد و ارائه خدمات به آنها در بهترین سطح و با بهرهگیری از فنآوریهای پیشرفته، تجهیزات و امکانات مناسب را بر اساس سه اصل سرعت، دقت و سلامت از اولویتهای اساسی خویش بر میشمارد.
با توجه به استراتژیهای کلان شرکت، چشم انداز واحد تحقیق و توسعه همانا خلاق و پیشرو بودن در انجام تحقیقات کاربردی و توسعه خدمات شرکت با جهتگیری حفظ و توسعه شایستگیهای کلیدی بهمنظور حفظ و ارتقای جایگاه شرکت در بازار خدمات فنی و مهندسی میباشد. بر همین پایه دو قابلیت اصلی و منحصر به فرد در واحد تحقیق و توسعه مد نظر میباشد:
بر اساس دیدگاه فوقالذکر، واحد تحقیق و توسعه شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از ابتدای سال 1395 در قالب جدید شروع به فعالیت نمود. در ادامه به وضعیت موجود و خدمات مورد ارائه توسط این واحد پرداخته میشود.
بر پایه اصل استفاده از نیروهای خلاق، نخبه و نوآور به منظور توسعه خدمات، واحد تحقیق و توسعه اقدام به جذب نیروهای واجد شرایط از میان نیروهای شاغل در سایر بخشهای شرکت به همراه بکارگیری نیروهای فارغالتحصیل از مراکز آموزشی معتبر کشور نموده است. پرسنل واحد تحقیق و توسعه در گروههای تخصصی زیر در حال ارائه خدمت میباشند:
مقطع |
رشته - گرایش |
نام و نام خانوادگی |
گروه تخصصی |
کارشناسی ارشد |
مهندسی عمران - ژئوتکنیک |
علی امیری |
مدیر |
کارشناسی ارشد |
زمینشناسی مهندسی |
حسین جمشیدی |
زمینشناسی مهندسی |
کارشناسی ارشد |
مهندسی عمران - ژئوتکنیک |
مهدی حاجی قنبری |
ژئوتکنیک |
کارشناسی ارشد |
مهندسی عمران - ژئوتکنیک |
بهزاد روحبخش |
ژئوتکنیک |
دکتری |
مهندسی عمران - ژئوتکنیک |
مهراد میرسپاهی |
ژئوتکنیک |
کارشناسی ارشد | مهندسی عمران - زلزله | حسین فرمانبردار | ژئوتکنیک لرزهای |
با توجه به تمرکز تجهیزات در بخشهای آزمایشگاهی (ستاد و استانی) شرکت، واحد تحقیق و توسعه در موارد لزوم از تجهیزات مذکور در قالب همکاری با سایر بخشها استفاده مینماید و تجهیزات و امکانات موجود در این واحد در حال حاضر صرفاً به تجهیزات اداری و دفتری متعارف محدود میگردد.
بر پایه نیروی انسانی، امکانات و شرایط موجود، واحد تحقیق و توسعه در قالب محورهای زیر فعالیت مینماید:
شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با در اختیار داشتن صلاحیت فنی پایه یک ژئوتکنیک و پایه سه راهسازی (از دفتر امور مشاوران و پیمانکاران معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری) و بهرهگیری از امکانات و تجهیزات تخصصی آزمایشگاهی و میدانی و تیمهای کارشناسی خبره در حیطههای زمینشناسی مهندسی، مهندسی ژئوفیزیک، مهندسی ژئوتکنیک، مکانیک سنگ، مهندسی راه و ... از طریق ارائه خدمات مشاوره در زمینه ژئوتکنیک میتواند نقش مهمی در حفظ و نگهداری سرمایههای ملی و افزایش ایمنی در حوزههای عمرانی کشور داشته باشد. از سوی دیگر این شرکت در طول فعالیت خود همواره با استراتژی توسعه فعالیت ها و ارائه خدماتنوین به دنبال ارتقای جایگاه فنی خود به عنوان یکی از مراکز مطالعاتی و ارائه دهنده خدمات مهندسی بوده است. این خدمات با هدف توسعه منابع درآمدی و افزایش سهم بازار و با راهبرد ارائه خدمات فنی و مهندسی نوین (خاص) در دستور کار قرار گرفته و هماکنون در واحد تحقیق و توسعه در حال انجام میباشد. ارائه خدمات فنی و مهندسی خاص در قالب پروژهای اخذ شده از مشتریان توسط واحدهای استانی شرکت علاوه بر درآمدزایی و فراهم آوردن امکان اخذ سهم بیشتر بازار و معرفی شرکت به جامعه مهندسی در شرایط کنونی، در آینده نیز از طریق آموزش خدمات مزبور در سطح شرکت، توسعه خواهد یافت. اهم خدمات فنی و مهندسی یادشده که هماکنون در واحد تحقیق و توسعه در قالب پشتیبانی از مدیریتهای استانی ارائه میشود، به شرح زیر میباشد:
مسئله ناپایداری شیبها، اعم از شیبهای طبیعی و مصنوعی در ارتباط با ساخت و ساز پروژههای عمرانی و رفاهی مورد توجه خاص مجریان میباشد. از جمله مناطقی که همواره در معرض خطر هستند میتوان به شهرهای حاشیه ارتفاعات، روستاهای مستقر در دامنه کوهها و درههای عمیق، خطوط حمل و نقل جادهای و ریلی در مناطق کوهستانی اشاره کرد که دارای پتانسیل ناپایداری شیب هستند که همه ساله تلفات جانی و خسارات مالی برای کشور به بار میآورند. دامنههای واقع در مناطق کوهستانی به ویژه در نواحی زلزلهخیز و یا پرباران از مناطق مستعد لغزش در ایران هستند. عدم توجه کافی به این مقوله باعث بروز خسارتهای سنگین و بعضاً جبرانناپذیر میگردد. به عنوان نمونه سقوط سنگ در برخی از محورهای کشور همه ساله سبب تلفات جانی و مالی میگردد. همچنین وقوع جریانهای واریزهای یا جریانهای گل و لای سبب انسداد برخی محورهای مواصلاتی و آسیب به ابنیه فنی مانند پلها و تونلها و ... شده و ضمن اختلال در روند آمد و شد، هزینه رفع انسداد را نیز به متولیان راهها تحمیل مینماید. در برخی موارد نیز وقوع لغزشهای سطحی یا عمیق سبب تخریب جزئی یا کامل بخشی از راه شده که بازسازی مسیر را بسیار پرهزینه و یا بعضا غیرممکن میسازد. بنابراین همه ساله بخشی از بودجه نگهداری راهها مصروف جبران خسارات ناشی از موارد فوق میگردد. علاوه بر راهها، تاسیساتی چون خطوط انتقال گاز، نفت و نیرو، کانالها و لولههای انتقالآب، ایستگاه های تقویت و پمپاژ و ... نیز در معرض چنین خطراتی قرار دارند. در برخی نواحی سازههای صنعتی (کارخانجات، نیروگاهها، پالایشگاهها، مجموعههای پتروشیمی و ...) و ساختمانهای مسکونی (در قالب شهرها، شهرکها و روستاها) نیز در نواحی پر خطر در معرض خسارت میباشند.
بر همین اساس در طراحی و اجرای مسیرهای راه و راهآهن، خطوط انتقال نیرو، انرژی و آب و مدیریت و نگهداری آنها حین بهرهبرداری، بویژه در مناطق کوهستانی و کوهپایهای، همچنین مکانیابی ساختگاههای مجموعههای صنعتی و توسعه شهری، مطالعات پایداری شیبهای (شیروانیهای) خاکی، سنگی و واریزهای دارای اهمیت زیادی میباشد. این موضوع بطور کلی برای انواع شیب ها اعم از شیبهای طبیعی زمین، ترانشههای خاکبرداری شده و شیبهای خاکریزی شده مطرح است. انجام مطالعات فوق در پروژههای مهم و شریانهای حیاتی کشور میتواند ضمن کمک به توسعه پایدار، در مدیریت بحران در حین وقوع مخاطرات طبیعی (مانند سیل و زلزله) حائز اهمیت باشد.
خدمات فنی و مهندسی در این زمینه که در واحد تحقیق و توسعه ارائه میشود، بسته به نوع پروژه شامل زیرمجموعهای از موارد زیر است:
از جمله پروژههای انجام شده در این زمینه میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
ردیف |
نام پروژه |
کارفرما |
1 |
پروژه شیروانیهای کیلومتر 11 الی 14 محور بجنورد– کریک (استان خراسان شمالی) |
ادارات راه و شهرسازی و ادارات راهداری و حمل و نقل جادهای و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور |
2 |
پروژه سنگریزش در شیروانی های محور طاهری- جم (استان بوشهر) |
|
3 |
پروژه پلهای سهگانه محور هراز (استان مازندران- پل دریاچه) |
|
4 |
پروژه ساختگاه توسعه شهری اسدآباد (استان همدان) |
|
5 |
پروژه زمین لغزش مبارک آباد (استان تهران- محور هراز) |
|
6 |
پروژه رانش زمین کیلومتر 900+55 راهآهن قزوین- رشت (استان قزوین)- در حال انجام |
|
7 |
پروژه رانش زمین در محور لار- شاه بهرام (استان کهگیلویه و بویراحمد) در حال انجام |
|
8 |
پروژه مجتمع مسکونی اراضی 35 هکتاری فاز 11 شهر جدید پردیس (استان تهران) |
بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران |
9 |
پتانسیلیابی و تحلیل زمینلغزش شهرک مسکونی مهرگان (استان مازندران – منطقه پیمد) |
بخش خصوصی |
10 |
پروژه مسکونی- تفریحی رودهن (استان تهران) |
بر اساس تجربیات حاصله از زلزلههایی که تاکنون در اکثر نقاط دنیا رخ دادهاند و با بررسی علل اساسی و مؤثر در شدت زلزلههای رخ داده، مشاهده شده است که طول، فاصله و مکانیزم گسلهای مجاور ساختگاه در شدت تخریب سازهها موثر است. در پروژههای مهم و بزرگ در سطح کشور به دلیل اهمیت آنها و هزینههای زیادی که مصروف اجرای آن ها میگردد از یک سو و شرایط لرزهخیزی کشور ایران از سوی دیگر، انجام مطالعات لرزهخیزی را اجتنابناپذیر میسازد. همچنین با توجه به تنوع لایهبندی خاکها در ساختگاههای مختلف، استفاده از طیفهای طراحی ارائه شده در آییننامههای لرزهای برای سازههای با اهمیت بالا توصیه نمیگردد. به همین دلیل در پروژههای با اهمیت بالا نظیر بیمارستانها، پلهای بزرگ، پالایشگاهها و ... مقادیر طیف طراحی با استفاده از نتایج آزمونهای ژئوتکنیکی، ژئوفیزیکی و تحلیل دینامیکی لایههای خاک بدست میآید. استفاده از اطلاعات حاصل از مطالعات لرزهخیری و طیف ویژه ساختگاه علاوه بر تدقیق طراحی سازهها میتواند در تعدیل هزینهها و همچنین اتخاذ تمهیدات لازم جهت مقابله با خطرات ناشی از تکانهای لرزهای حائز اهمیت باشد.
شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک مطابق جزء 2 بند پ ماده 60 قانون برنامه ششم توسعه تحت عنوان انجام مطالعات لازم برای کاهش خطرپذیری در برابر زلزله در راستای حمایت از استانداردسازی مصالح و روشها، مطالعات لرزهخیزی، تحلیل خطر و تهیه طیف ویژه ساختگاه را از طریق واحد تحقیق و توسعه برای پروژههای مختلف انجام میدهد. ضمناً استفاده از دادههای موجود در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در این زمینه میتواند جهت به روزرسانی آییننامهها و دستورالعملهای جاری در کشور و همچنین انجام مطالعات کلان در حوزههای شهرسازی (مانند طرحهای کالبدی) کمککننده باشد.
ارائه خدمات فنی و مهندسی در این زمینه شامل مراحل زیر است:
واحد تحقیق و توسعه علاوه بر انجام مطالعات فوقالذکر، از طریق برگزاری کلاسها و کارگاههای آموزشی در حال کمک به انجام مطالعات توسط سایر مراکز استانی نیز میباشد. برخی از پروژههای انجام شده در واحد تحقیق و توسعه در این زمینه به شرح زیر است:
ردیف |
نام پروژه |
کارفرما |
1 |
پروژه پروژه بیمارستان فاطمی اردبیل |
سازمان مجری ساختمانها و تاسیسات دولتی و عمومی و دانشگاههای علوم پزشکی |
2 |
پروژه بیمارستان 540 تختخوابی کرمانشاه |
|
3 |
پروژه بیمارستان 200 تختخوابی کازرون |
|
4 |
پروژه بیمارستان 1000 تختخوابی اردبیل |
|
5 |
پروژه بیمارستان 200 تختخوابی میاندوآب |
|
6 |
پروژه بیمارستان 600 تختخوابی جهتلو ارومیه |
|
7 |
پروژه بیمارستان بهارلو تهران |
|
8 |
پروژه بیمارستان 540 تخت خوابی زاهدان |
|
9 |
پروژه بیمارستان 64 تخت خوابی رومشکان استان لرستان |
|
10 |
پروژه بیمارستان شادگان استان خوزستان (در حال انجام) |
|
11 |
پروژه ایستگاه شماره 3 پروژه گوره جاسک |
|
12 |
پروژه مسجد حوزه علمیه ثامن الحجج تبریز |
مرکز خدمات حوزهای علمیه |
13 |
پروژه مسیر خط مترو تهران- اسلامشهر |
شهرداری اسلامشهر |
14 |
پروژه مجتمع مسکونی اراضی 35 هکتاری فاز 11 شهر جدید پردیس |
بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران |
15 |
پروژه پترو پالایشگاه نگین مکران |
بخش خصوصی |
16 |
پروژه مجتمع پتروشیمی اسلام آباد غرب |
|
17 |
پروژه کارخانه فولادسازی شهر قروه |
|
18 |
پروژه برج کنترل مراقبت ترافیک دریایی بندر امام |
سازمان بنادر و دریانوردی استان خوزستان |
19 |
پروژه ساختگاه پل دریاچه در محور هراز |
شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل |
خاکهای مسالهدار همواره به عنوان عوامل خطرزای بالقوه برای سرویسدهی سازهها، تاسیسات و شریانهای حیاتی به شمار میروند. احداث سازهها و تاسیسات در زمینهای دارای خاکهای مسالهدار مانند خاکهای روانگراشونده، خاکهای تورمی، خاکهای رمبنده، نشستپذیر و ... بدون رفع مشکلات آن ها ممکن است به خرابی یا از دست رفتن عملکرد این سازهها منجر شود. در اینگونه مواقع، انجام عملیات بهسازی خاک پیش از اجرای پروژه لازم و ضروری است. با توجه به هزینههای قابل توجه بهسازی زمین به خصوص در پروژههای بزرگ، انتخاب روش بهسازی مناسب، طراحی و نظارت بر اجرای صحیح آن تاثیر مستقیمی روی هزینه تمام شده و عملکرد مطلوب سازه حین بهرهبرداری دارد که تنها با بررسیهای دقیق تخصصی و تجربه مهندسی قابل دستیابی است. بهسازی مناسب زمین به خصوص در پروژههای بزرگ و حیاتی کشور ضمن کمک به توسعه پایدار باعث استفاده صحیح از سرمایههای ملی خواهد شد.
ارائه خدمات فنی و مهندسی در این زمینه شامل زیرمجموعهای از مراحل زیر است:
برخی از پروژههای انجام شده در واحد تحقیق و توسعه در این زمینه به شرح زیر است:
ردیف |
نام پروژه |
کارفرما |
1 |
پروژه بررسی نشست در برخی معابر و بوستانهای شهر تهران |
سازمان مشاور شهرداری تهران |
2 |
پروژه بهسازی زمین ساختمان اداری و آموزشی حوزه علمیه استان بوشهر |
مرکز خدمات حوزهای علمیه |
3 |
پروژه بهسازی زمین ساختمان داده بندر امیرآباد |
سازمان بنادر و دریانوردی استان مازندران |
4 |
پروژه بهسازی زمین ساختگاه پل زرنه (خراسان شمالی) |
سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای |
5 |
پروژه بهسازی زمین ساختمان شهرداری چغادک (استان بوشهر) |
شهرداری چغادک |
یکی از مشکلات اساسی در پروژه هایی که درون یا بر روی تودههای سنگی از جمله ترانشه، تونل و ... اجرا میشود، تغییر شرایط زمین است. یکی از مهمترین موارد در زمینه محاسبه حقالزحمه عملیات خاکبرداری، تعیین نوع زمین مشخص شده در قراردادهای پروژههای عمرانی میباشد. بدین منظور روشهای پیشنهادی مختلفی توسط محققین ارائه گردیده که با استفاده از آنها امکان پیشبینی قابلیت حفاری فراهم شده است. پارامتر شاخص مقاومت زمین شناسی (GSI) که اولین بار در دهه نود میلادی به عنوان روشی کیفی جهت برقراری ارتباط معیار شکست هوک براون با مشاهدات صحرایی زمینشناسی به منظور تخمین ویژگی های مقاومتی و دگرشکلی توده سنگ معرفی و توسعه یافته، از سوی سازمان برنامه و بودجه در فهرست بهای واحد پایه رشته راه، راهآهن و باند فرودگاه سال 1396به بعد به عنوان معیاری جهت پرداخت حقالزحمه عملیات خاکبرداری مورد استفاده قرار گرفته است. تخمین مناسب پارامتر مذکور تاثیر مستقیمی روی هزینه های پرداختی به عنوان حقالزحمه عمدلیات خاکبرداری که در پروژه های عظیم همچون پروژه های راهسازی، ساخت راه آهن، خطوط انتقال برق، گاز و نفت مبالغ هنگفتی را شامل میگردد، داشته و مانع از هدر رفت سرمایه های ملی گردد. از آنجا که این روش نسبت به رویکردهای پیشین پایه علمی محکمتری داشته و از الگوی واحد و مشخصی استفاده مینماید، نیاز به بدنه کارشناسی متخصص و با تجربه کافی در حوزه زمینشناسی مهندسی میباشد که این شرکت با بهرهگیری از آن در سراسر کشور در حال ارائه خدمات به کارفرمایان مختلف در حوزههای دولتی و خصوصی میباشد. واحد تحقیق و توسعه با راهاندازی این خدمات در سال های گذشته و ارائه آموزش های لازم به ادارات استانی شرکت، نسبت به توسعه ارائه خدمات فوقالذکر در سطح شرکت (و به تبع در کل کشور) اقدام نموده به طوری که در سال 1401 حدود 300 گزارش در این حوزه توسط ادارات استانی تهیه گردیده است. واحد تحقیق و توسعه در حال حاضر به عنوان ناظر بر نحوه ارائه خدمات و تاییدکننده گزارشهای مربوطه به همراه ارائه کارگاههای آموزشی برای کارفرمایان و متخصصین در این حوزه به فعالیت میپردازد.
ارائه خدمات فنی و مهندسی در این زمینه شامل زیرمجموعه های از مراحل زیر است:
علاوه بر موارد فوق، خدمات مهندسی خاص در قالب پروژه های مختلف به شرح زیر در واحد تحقیق و توسعه انجام میگردد:
واحد تحقیق و توسعه با هدف توسعه منابع درآمدی و افزایش سهم بازار و با راهبرد توسعه خدمات فنی و مهندسی در قالب توسعه تجهیزات موجود و همچنین معرفی تجهیزات نوین به فعالیت پرداخته است. این فعالیتها شامل موارد زیر میباشد:
یکی دیگر از فعالیت های واحد تحقیق و توسعه تهیه محتوای علمی و فنی با هدف ارتقای توانمندیهای فنی شرکت جهت افزایش کیفیت خدمات و با راهبرد بکارگیری منابع، آییننامهها، استانداردها و روشهای به روز و مدیریت دانش میباشد. فعالیت فوق در قالب موارد زیر توسط واحد تحقیق و توسعه به صورت جاری و مستمر انجام میشود:
در راستای اجرای برنامههای کلان ابلاغی وزارت متبوع و سیاستهای دولت محترم در خصوص توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی سازمانی و نیز با هدف استانداردسازی، ایجاد رویه واحد در ارائه خدمات مطلوب و بهروز در حوزه فنی و مهندسی، پایش برنامههای زمانی عملیات، تسریع در ارائه خدمات و امکان نظارت موثر بر انجام فرآیندها و ... طراحی و توسعه سامانهای جهت مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی در پروژههای عمرانی به عنوان یکی از برنامههای سازمانی شرکت مطرح گردید. از سوی دیگر به دلیل گستردگی جغرافیایی کشور ایران و فعالیت شرکت آزمایشکاه فنی و مکانیک خاک در سطح کشور و نیز به جهت برخورداری از اعتبار در حوزه خدمات فنی و مهندسی، این شرکت روزانه با حجم انبوهی از مشتریان حقیقی و حقوقی که خواهان دریافت خدمات فنی و مهندسی هستند، مواجه است و این حجم زیاد درخواست ها به نوبه خود باعث تولید انبوهی از آمار و اطلاعات میگردد. علاوه بر این یکی از مهمترین سرمایههای شرکت، اطلاعات و دادهها بدست آمده طی فعالیت آن است. بر همین اساس سیستم مدیریت فرآیندها و اطلاعات آزمایشگاهی با هدف توسعه دولت الکترونیک، هوشمندسازی سازمانی و ارتقاء سطح رضایتمندی مشتریان و با راهبرد توانمندسازی در حوزه مدیریت نوین اطلاعات و دسترسی به دادهها بصورت برخط، طراحی گردید.
این سیستم علاوه بر کمک به حفظ، نگهداری و ماندگاری این اطلاعات، سبب یکپارچکی و استانداردسازی عملکرد، افزایش سرعت ارائه خدمات، افزایش بهرهوری، بهبود مدیریت و کیفیت خدمات و در نهایت رضایتمندی مشتریان میشود.
ضمناً سامانه موجود میتواند به سایر شرکت ها و موسسات خدماتدهنده (اعم از خصوصی و دولتی) تعمیمیافته و پایهای جهت رصد کنترل کیفی ساخت و سازهای سطح کشور و کمک شایانی به برنامهریزیهای کلان توسعهای نماید.
واحد تحقیق و توسعه از ابتدای اجرای طرح مذکور و مستمراً در قالب فعالیت های زیر با تیمهای برنامه نویسی، پشتیبانی، بروزرسانی و توسعه سامانه همکاری داشته است: