1400-12-22 10:30:44 | اخبار | شناسه : 2986 | بازدید : 951
پایش 24 هزار کیلومتر از شبکه راههای فرعی کشور در استانهای زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، آذربایجانشرقی، آذربایجانغربی، سمنان، گلستان، خراسانشمالی، خراسانرضوی، فارس، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی توسط شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به پایان رسید.
به گزارش روابط عمومی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، فرهاد احمدنیا سرپرست معاونت فنی و نظارت مهندسی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان اینکه: پایش بیش از 60 درصد وضعیت روسازی شبکه راههای فرعی کشور به پایان رسیده است؛ گفت: دور دوم پایش وضعیت روسازی شبکه راههای فرعی کشور از آبان امسال آغاز شده که بر اساس قراداد منعقده با سازمان راهداری و حملونقل جادهای، 40 هزار کیلومتر از شبکه راههای فرعی کشور توسط شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در همکاری با این سازمان پایش خواهد شد.
احمدنیا با اشاره به اینکه تا کنون 60 درصد از وضعیت روسازی شبکه راههای فرعی کشور پایش شده است افزود: پایش راههای فرعی کشور هر 4 سال یک بار و پایش راههای اصلی هر 2 سال یک بار ارزیابی و تحلیل میشود.
وی در خصوص نحوه فرایند پایش وضعیت روسازی راهها گفت: این فرآیند از طریق اعزام دو اکیپ، شامل کارشناسان زبده و دستگاه پروفیلسنج سطح راه RSP Road Surface Profiler )) با اتخاذ برنامهریزی مدون انجام میشود.
احمدنیا با اشاره به مزایای بهرهگیری از تجهیزات پیشرفته شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اضافه کرد: سیستم مدیریت روسازی (PMS)، مجموعهای از ابزارها و روشهایی است که به تصمیمگیران در یافتن راهکارهای بهینه برای ارزیابی و نگهداری روسازی راههای کشور در سطح سرویس مطلوب و کاهش هزینههای چرخه عمر روسازی در یک بازه زمانی مشخص کمک میکند.
وی ادامه داد: این کاهش هزینه از طریق حفظ کیفیت روسازی در سطح سرویس استاندارد با استفاده از نگهداری درست و به هنگام ، بدست میآیدکه در این صورت به طور خودکار هزینههای بهرهبرداران راه شامل مصرف سوخت، استهلاک خودرو و ... کاهش مییابد.
احمدنیا با اشاره به مراحل پایش وضعیت روسازی شبکه راهها تصریح کرد: همزمان با پایش وضعیت روسازیهای مورد مطالعه نسبت به تحلیل و پردازش دادهها، تعیین شاخصهای کمی و کیفی نظیر شاخصهای PCI ، IRI و ... ارائه رویکردهای اصلی نگهداری و تخمین هزینه هر یک از رویکردهای مرتبط و در نهایت بروز رسانی وضعیت شبکه راههای فرعی کشور و توسعه و پشتیبانی سامانه Web-GIS مربوطه اقدام میشود.
وی ادامه داد: با اطلاعات جمع آوری شده از این پایش می توان دید کاملی نسبت به ارزیابی و تحلیل وضعیت روسازی شامل شاخص وضعیت خرابیهای سطح روسازی (PCI)، شاخص ارزیابی ناهمواری (IRI)، تعیین مشخصات هندسی مسیر، مقادیر بودجههای مورد نیاز در سطوح مختلف کشور، استان، شهرستان، بخش و محور، اولویتبندی محورها در سطوح مختلف با بودجه محدود و ... بدست آورد.