کیفیت، رمز توسعه‌ پایدار

کیفیت، رمز توسعه‌ پایدار

مجید کیانپور: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آمادگی تهیه و تدوین دستورالعمل‌های طرح و اجرای روش های نوین عملیات آسفالتی را دارد

1400-08-18 14:40:18 | اخبار | شناسه : 2895 | بازدید : 1720

مجید کیانپور: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آمادگی تهیه و تدوین دستورالعمل‌های طرح و اجرای روش های نوین عملیات آسفالتی را دارد

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اظهار داشت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با توانایی علمی و تجهیزاتی در اختیار، آمادگی دارد برای کاهش هزینه‌های تهیه و اجرای آسفالت در کشور ، در تهیه و تدوین دستورالعملها و مقررات جدید از طریق روش‌های نوینی همچون  بازیافت و جوان سازی آسفالت، با سازمان برنامه و بودجه همکاری مداوم و موثری داشته باشد.

 


به گزارش روابط عمومی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، مجید کیانپور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، امروز ۱۸ آبان در سیزدهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین‌آلات ضمن تبریک روز ملی کیفیت با اشاره به وضعیت ساخت و ساز و توسعه راه‌ها در کشور گفت: ساخت و توسعه راه‌ها در کشور هم اکنون برای هر کیلومتر راه اصلی حداقل 12 میلیارد تومان،  آزاد راه 25 میلیارد تومان، و هر کیلومتر آزاد راه در دشت حدود 40 میلیارد تومان برای متولیان امر هزینه دارد.

 

کیانپور با بیان اینکه نگهداری از راه‌ها در کشور یک اولویت اساسی است گفت: خوشبختانه در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک سالانه بین 70 تا 80 هزار کیلومتر پیماش برای ارزیابی راه‌های کشور صورت می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: در سال گذشته بیش از 73 هزار کیلومتر از شریان‌های اصلی کشور در شهرها و کلانشهرهای توسط این شرکت اسکن، پایش و آنالیزآن انجام شده که نتایج آن در اختیار متولیان امر برای بهبود و بهسازی قرار داده شده است .

 

کیانپور با بیان اینکه 50 درصد از این معابر اصلی پایش شده در شرایط مطلوبی هستند افزود: اما 50 درصد دیگر  نیازمند عملیات پیشگیرانه و نگهداری جدی است که برای استفاده بهینه و مطلوب از سرمایه‌هایی که در سطح کشور داریم، حتما  باید اعتبار و بودجه مناسبی برای نگهداری راه‌ها در کشور در نظر بگیریم که این امر نیز اجتناب ناپذیر است.

 

وی گفت: در حال حاضر 35 هزار کیلومتر از شریان‌های اصلی کشور نیازمند توجه ویژه در بخش نگهداری است که این نگهداری با عملیات‌های مختلفی شامل لکه‌گیری، درزگیری و سایر عملیات‌هایی که می تواند کمک کند تا از اضمحلال شبکه راه‌های کشور جلوگیری کند.

 

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اضافه کرد: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با دانش و تجهیزاتی که در اختیار دارد می تواند کارهای خوبی در سطح کشور انجام داده تا از هزینه‌های مضاعف در کشور جلوگیری کند.

 

وی گفت: اگر این مواردی که اعلام می‌شود از طریق کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برای نگهداری راه‎های کشور بودجه سالانه کافی در اختیار سازمان راهداری قرار بگیرد قطعا از افزایش هزینه‌های بعدی که حدود 6 تا 10 برابر هزینه نگهداری خواهد بود جلوگیری می کند.

 

کیانپور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قیمت قیر در سال 96 کمتر از 900 هزار تومان در هر تن بود ولی در حال حاضر قیمت هر تن  قیر در حدود 10 میلیون تومان و بیشتر است و چالش اساسی برای همکاران در این بخش است و  این در حالی است که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده که قیر رایگان در اختیار متولیان قرار بگیرند.

 

وی گفت: جهت بهره برداری مطلوب و با کیفیت،  قیر باید به موقع و در فصل مناسب تحویل کارفرما و پیمانکاران شود که متاسفانه در فرصت‌های از دست رفته و در فصل نامناسب برای عملیات اجرایی آسفالتی تحویل پیمانکاران و کارفرمایان قرارداده می شود.

 

کیانپور با اشاره به  مصوبه 129 شورای عالی فنی و زیربنایی در وزارت راه و شهرسازی افزود: خوشبختانه شاخصIRI   باید رعایت شود و با اختیاری که شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک دارد باید همه راه‌هایی که در کشور ساخته می‌شوند با مشخصه  IRI   استاندارد تحویل داده شود.

 

HAMAYESH GHIR ASFALT 1

 

وی ادامه داد:  شاخص IRI باید به صورت یک استاندارد ضروری در کشور در تحویل راهها مد نظر قرار بگیرد .

 

 

ایشان با اشاره به حرکت از سمت کنترل کیفیت به سمت تضمین کیفیت گفت: در حال حاضر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بر روی QC مشغول به فعالیت است اما زمان آن رسیده که از جامعه مهندسین مشاور و تمامی شرکت‌های راه‌سازی باید مدیریت تضمین کیفیت را مد نظر قراردهند و از QC  به QA برویم که این آمادگی در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اکنون وجود دارد و آن را تمرین نموده است .

 

کیانپور در ادامه سخنرانی خود در سیزدهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات گفت: دیگر زمان آن رسیده است که بعداز توجه به طراحی و مصالح مناسب باید به روش‌های اجرا توجه بیشتری داشته باشیم و باید تمام متولیان امر، از افرادمهارت دیده و دارای مهارت کامل در این حوزه ها استفاده کنند.

 

وی افزود: باید با سازمان آموزش فنی و حرفه ای تفاهم نامه ای امضا شود تا با پرورش نیروهای مهارت دیده، در روی روش‌های اجرا با به حداقل رساندن درزهای طولی، عرضی و اجرایی و سایر دقت نظرها تلاش کنیم و کمک کنیم کار پیوسته و یکنواخت و تماما استاندارد با تراکم مناسبی تحویل کارفرما شود.

 

کیانپور افزود: پروژه‌های آسفالت باید با تراکم مناسب به اجرا در آید و در شرایط آب و هوایی هر منطقه ،کمترین آثار تخریب و اضمحلال آسفالت را داشته باشد که در این خصوص به کارگیری نیروی انسانی متخصص و توانمند نقش مهم و اثر گذاری خواهد داشت و می تواند این نیروی متخصص و ماهر هزینه‌های پروژه‌های عمرانی را  هنگام ساخت و بعداز بهره برداری کاهش دهد.

 

 

 

 

 

 

 

HAMAYESH GHIR ASFALT 7 

 

 

 

نظرات
    موردی یافت نشد!

شما هم می توانید دیدگاه خود درباره این مطلب را ثبت نمایید: