1400-08-18 14:40:18 | اخبار | شناسه : 2895 | بازدید : 1720
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اظهار داشت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با توانایی علمی و تجهیزاتی در اختیار، آمادگی دارد برای کاهش هزینههای تهیه و اجرای آسفالت در کشور ، در تهیه و تدوین دستورالعملها و مقررات جدید از طریق روشهای نوینی همچون بازیافت و جوان سازی آسفالت، با سازمان برنامه و بودجه همکاری مداوم و موثری داشته باشد.
به گزارش روابط عمومی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، مجید کیانپور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، امروز ۱۸ آبان در سیزدهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشینآلات ضمن تبریک روز ملی کیفیت با اشاره به وضعیت ساخت و ساز و توسعه راهها در کشور گفت: ساخت و توسعه راهها در کشور هم اکنون برای هر کیلومتر راه اصلی حداقل 12 میلیارد تومان، آزاد راه 25 میلیارد تومان، و هر کیلومتر آزاد راه در دشت حدود 40 میلیارد تومان برای متولیان امر هزینه دارد.
کیانپور با بیان اینکه نگهداری از راهها در کشور یک اولویت اساسی است گفت: خوشبختانه در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک سالانه بین 70 تا 80 هزار کیلومتر پیماش برای ارزیابی راههای کشور صورت میگیرد.
وی ادامه داد: در سال گذشته بیش از 73 هزار کیلومتر از شریانهای اصلی کشور در شهرها و کلانشهرهای توسط این شرکت اسکن، پایش و آنالیزآن انجام شده که نتایج آن در اختیار متولیان امر برای بهبود و بهسازی قرار داده شده است .
کیانپور با بیان اینکه 50 درصد از این معابر اصلی پایش شده در شرایط مطلوبی هستند افزود: اما 50 درصد دیگر نیازمند عملیات پیشگیرانه و نگهداری جدی است که برای استفاده بهینه و مطلوب از سرمایههایی که در سطح کشور داریم، حتما باید اعتبار و بودجه مناسبی برای نگهداری راهها در کشور در نظر بگیریم که این امر نیز اجتناب ناپذیر است.
وی گفت: در حال حاضر 35 هزار کیلومتر از شریانهای اصلی کشور نیازمند توجه ویژه در بخش نگهداری است که این نگهداری با عملیاتهای مختلفی شامل لکهگیری، درزگیری و سایر عملیاتهایی که می تواند کمک کند تا از اضمحلال شبکه راههای کشور جلوگیری کند.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اضافه کرد: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با دانش و تجهیزاتی که در اختیار دارد می تواند کارهای خوبی در سطح کشور انجام داده تا از هزینههای مضاعف در کشور جلوگیری کند.
وی گفت: اگر این مواردی که اعلام میشود از طریق کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برای نگهداری راههای کشور بودجه سالانه کافی در اختیار سازمان راهداری قرار بگیرد قطعا از افزایش هزینههای بعدی که حدود 6 تا 10 برابر هزینه نگهداری خواهد بود جلوگیری می کند.
کیانپور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قیمت قیر در سال 96 کمتر از 900 هزار تومان در هر تن بود ولی در حال حاضر قیمت هر تن قیر در حدود 10 میلیون تومان و بیشتر است و چالش اساسی برای همکاران در این بخش است و این در حالی است که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده که قیر رایگان در اختیار متولیان قرار بگیرند.
وی گفت: جهت بهره برداری مطلوب و با کیفیت، قیر باید به موقع و در فصل مناسب تحویل کارفرما و پیمانکاران شود که متاسفانه در فرصتهای از دست رفته و در فصل نامناسب برای عملیات اجرایی آسفالتی تحویل پیمانکاران و کارفرمایان قرارداده می شود.
کیانپور با اشاره به مصوبه 129 شورای عالی فنی و زیربنایی در وزارت راه و شهرسازی افزود: خوشبختانه شاخصIRI باید رعایت شود و با اختیاری که شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک دارد باید همه راههایی که در کشور ساخته میشوند با مشخصه IRI استاندارد تحویل داده شود.
وی ادامه داد: شاخص IRI باید به صورت یک استاندارد ضروری در کشور در تحویل راهها مد نظر قرار بگیرد .
ایشان با اشاره به حرکت از سمت کنترل کیفیت به سمت تضمین کیفیت گفت: در حال حاضر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بر روی QC مشغول به فعالیت است اما زمان آن رسیده که از جامعه مهندسین مشاور و تمامی شرکتهای راهسازی باید مدیریت تضمین کیفیت را مد نظر قراردهند و از QC به QA برویم که این آمادگی در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اکنون وجود دارد و آن را تمرین نموده است .
کیانپور در ادامه سخنرانی خود در سیزدهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات گفت: دیگر زمان آن رسیده است که بعداز توجه به طراحی و مصالح مناسب باید به روشهای اجرا توجه بیشتری داشته باشیم و باید تمام متولیان امر، از افرادمهارت دیده و دارای مهارت کامل در این حوزه ها استفاده کنند.
وی افزود: باید با سازمان آموزش فنی و حرفه ای تفاهم نامه ای امضا شود تا با پرورش نیروهای مهارت دیده، در روی روشهای اجرا با به حداقل رساندن درزهای طولی، عرضی و اجرایی و سایر دقت نظرها تلاش کنیم و کمک کنیم کار پیوسته و یکنواخت و تماما استاندارد با تراکم مناسبی تحویل کارفرما شود.
کیانپور افزود: پروژههای آسفالت باید با تراکم مناسب به اجرا در آید و در شرایط آب و هوایی هر منطقه ،کمترین آثار تخریب و اضمحلال آسفالت را داشته باشد که در این خصوص به کارگیری نیروی انسانی متخصص و توانمند نقش مهم و اثر گذاری خواهد داشت و می تواند این نیروی متخصص و ماهر هزینههای پروژههای عمرانی را هنگام ساخت و بعداز بهره برداری کاهش دهد.