1395-12-07 08:37:19 | اخبار | شناسه : 2244 | بازدید : 2304
رکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در راستای افزایش توانمندیها و استفاده از تجهیزات نوین برای تحقق اهداف بلند مدت در جهت توسعه پایدار به تجهیز آزمایشگاه قیر و آسفالت در زمینه ارائه طرح اختلاط میکروسرفیسینگ اقدام کرده است.
به گزارش روابط عمومی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، میکروسرفیسینگ، لایه ای نازک و محافظ بر روی روسازی راهها است که از ترکیب ماسه صد در صد شکسته و خوب دانه بندی شده با قیرآبه کاتیونیک پلیمری اصلاح شده، فیلر، آب و در صورت لزوم افزودنیهای کنترلکننده زمان شکست امولسیون تهیه میشود. استفاده میکروسرفیسینگ درجایی است که روسازی از نظر سازه ای سالم است و در اثر خدمتدهی مطلوب به افزایش عمر روسازی کمک میکند.
روند خرابی روسازی در طول زمان ثابت نبوده و با گذشت زمان افت در کیفیت روسازی رخ میدهد، انجام هزینه های نوسازی راه در مقایسه با هزینه نگهداری پیشگیرانه بسیار چشمگیر است و استفاده از رویه های حفاظتی سبب به تأخیر انداختن وقوع خرابی شده و در نتیجه سبب افزایش عمر روسازی میشود.
رویه های حفاظتی انواع مختلفی دارند که از مهمترین آنها میتوان به میکروسرفیسینگ، اسلاری سیل، چیپ سیل اشاره کرد که از میان این رویه های حفاظتی، میکروسرفیسینگ به دلیل داشتن کیفیت بالا و مصرف در بزرگراهها و راههای اصلی با ترافیک سنگین از جایگاه ویژه ای برخوردار است .در این نوع رویه حفاظتی مشابه سایر رویه های آسفالتی کیفیت اجزای تشکیل دهنده مخلوط برای داشتن رویه با کیفیت ضروری است؛ اما لزوماً تضمین کننده کیفیت روسازی نیست چراکه ممکن است، مصالح استفاده شده با یکدیگر ناسازگار باشند به همین دلیل انجام آزمایش بر روی مخلوط میکروسرفیسینگ ضروری است.
آزمایش های مختلفی از جمله آزمایش زمان اختلاط، چسبندگی، سایش در شرایط مرطوب، چرخ بارگذاری، طبقه بندی، حساسیت در مقابل رطوبت و تغییر عرض جانبی بر روی مخلوط میکروسرفیسینگ انجام میشود تا کیفیت مطلوب آن را ارزیابی کند.
هر یک از این آزمایشها با دستگاه ویژهای انجام میشود که اکنون شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به آنها مجهز است.
آزمایش چسبندگی جهت طبقه بندی میکروسرفیسینگ بر اساس زمان گیرش و زمان اولیه عبور ترافیک ارائه میشود. دستگاه چسبندگی میزان گشتاور مورد نیاز جهت شکستن مخلوطی به ابعاد مشخص که تا 200 کیلوپاسکال بارگذاری شده است را اندازه¬ گیری میکند. میزان این گشتاور در بازه های زمانی مختلف اندازه گیری می شود که باید حدود مشخصات مربوطه را برآورده کند.
دستگاه چرخ بارگذاری جهت تعیین حداکثر مقدار قیر مورد استفاده در مخلوط میکروسرفیسینگ برای جلوگیری از قیرزدگی استفاده میشود، این آزمایش مقدار ماسه چسبیده شده به نمونه تحت عبور چرخ دستگاه را اندازه گیری میکند و همچنین از این آزمایش جهت بررسی تغییر ضخامت مخلوط تحت عبور چرخ نیز استفاده میشود.
آزمایش سایش در شرایط مرطوب برای شبیه¬ سازی حداقل مقدار قیر مورد استفاده در مخلوط و کنترل سایش سطح روسازی در مقابل آب و ظهور پدیده عریان شدن سنگدانه ها در آزمایشگاه طراحی شده است.
همچنین دستگاه آزمایش طبقهبندی برای بررسی نهایی سازگاری (چسبندگی) مصالح ریزدانه و باقیمانده قیر استفاده میشود.