2017-04-30 07:28:16 | أخبار | ID : 2321 | يزور : 1724
در گردهمایی مدیران کل آزادراهها مطرح شد؛
ورود تکنولوژیهای روز دنیا برای نگهداری راهها و فرودگاهها
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از ورود تکنولوژیهای جدید در بخش مهندسین مشاور جهت ارائه خدمات بهینه برای نگهداری راهها و فرودگاهها خبر داد.
به گزارش روابط عمومی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، مهندس سید رضا حسینی در گردهمایی مدیران آزادراهها ضمن خیرمقدم به مدیران محترم شرکتهای سرمایه گذاری آزادراهها عنوان کرد: شرکت آزمایشگاه، شرکتی دانش بنیان است چرا که از 2 هزار و 500 کارمند این شرکت بیش از 70 درصد از تحصیلات دانشگاهی مرتبط برخوردار هستند. در این شرکت علاوه بر مسئولیتهای محوله که عمدتاً انجام آزمایشهای کنترل کیفی است به برخی امور دیگر از جمله فعالیتهای مربوط به بخش مهندسین مشاور پرداخته میشود.
وی با تاکید بر اینکه شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بخشی از دولت است، اما به صورت خودگردان و با تفکر خصوصی اداره میشود، افزود: بخش مهندسین مشاور مسئولیت مطالعه، طراحی و نظارت بر پروژههای راهسازی و ساختمانسازی را بر عهده دارد و از آنجا که باید نیازهای کشور تشخیص داده شده و نسبت به آنها برنامهریزی جدیدی صورت گیرد تا زمینه ارائه خدمات مناسب فراهم شود، اقدام به تجهیز بخش مهندسین مشاور خود به دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا کردهایم.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک تصریح کرد: در این راستا تلاش کردیم تا خدمات منحصر به فردی را ایجاد و در اختیار شما عزیزان، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای که مسئولیت ساخت، نگهداری و بهرهبرداری آزادراهها را دارید، قرار دهیم.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی، عنوان کرد: فصل مشترکی میان شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و شرکتهای آزادراهها وجود دارد و آن هم بحث «اقتصاد مهندسی» است که باید بومیسازی شود لذا برای شما مدیران آزادراهها مهم است که خدمات مناسبی را در اختیار کاربران راه قرار دهید و از طرفی هم هزینه بهینهای برای این امور داشته باشید؛ از این رو ما در شرکت آزمایشگاه سعی کردهایم از تکنولوژیهای روز دنیا برای کاهش هزینه و ارائه خدمات با سرعت بالاتر استفاده کرده تا در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.
مهندس حسینی با اشاره به بحث مدیریت روسازیراهها گفت: علیرغم محدودیتهای موجود در زمینه تحریمها طی چند سال اخیر، تکنولوژیهای مرتبط را وارد کشور کرده و به مرحله بهرهبرداری رساندهایم و در این زمینه سال گذشته 51 هزار کیلومتر راه برای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور با 5 رویکرد نگهداری، عدم نیاز به نگهداری، نگهداری اضطراری، نگهداری پیشگیرانه، بهسازی و بازسازی مورد بررسی قرار گرفته است.
او همچنین به برنامههای امسال بخش مهندسین مشاور شرکت آزمایشگاه اشاره کرد و گفت: از 51 هزار کیلومتر راه مورد بررسی اکنون 14 هزار کیلومتر جهت تشخیص نوع مرمت رویه با رویکرد نگهداری پیشگیرانه انتخاب و در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در پایان سخنان خود ضمن ابراز خرسندی از حضور مهمانان گرامی خاطر نشان کرد: امیدواریم پس از این بتوانیم در این زمینه خدمات بهتر با هزینه بهینه ارائه کنیم تا کمک موثری در پیشبرد امور آزادراهها داشته باشد.
عوارض پرداختی پاسخگوی هزینه نگهداری آزادراهها نیست
دبیر کمیته شرکتهای سرمایهگذار در ساخت آزادراهها نیز در این مراسم با بیان اینکه آزادراهها از نظر فنی باید پیشرو در راهسازی کشور باشند، اظهار کرد: اکنون 2 هزار و 300 کیلومتر آزادراه در دست بهره برداری و یک هزار و 300 کیلومتر دیگر نیز در حال ساخت است.
دکتر خدایار خاشع با تاکید بر نگرانیها بابت تلفات جادهای گفت: بارها شنیدهایم که در تعطیلات نوروزی آمار تصادفات و تلفات جادهای معادل سقوط چند هواپیمای 747 بوده که برای ما به عنوان عضوی از جامعه راهسازی بسیار نگران کننده است.
وی با اشاره به کاهش تلفات جادهای در چند سال گذشته از 20 هزار نفر به 10 هزار نفر عنوان کرد: هر چند بحث خودروها، اورژانس و خطای انسانی در این تلفات مطرح است اما از حدود 35 هزار کیلومتر راه شریانی کشور که 70 درصد خودروها از آن تردد میکنند، تنها 15 هزار و 500 کیلومتر از آن تبدیل به بزرگراه شده و هنوز 50 درصد راههای شریانی ما ترافیکهای رو در رو دارند که باید تبدیل به بزرگراه و یا آزادراه شوند.
دکتر خاشع ادامه داد: ساخت این میزان از بزرگراهها در کشور حاصل فعالیت 50 سال بوده و برنامه وزارت راه و شهرسازی رساندن آن به 10 هزار کیلومتر است اما طبعاً نمی توان برای تکمیل باقی راههای شریانی 50 سال صبر کرد، بنابراین مسائل فنی به ویژه روسازی راهها از جمله مواردی است که حتما باید به آن دقت کنیم.
وی درباره بالا بودن هزینه تمام شده راهها نیز گفت: زمانی که ساخت آزاد راه 6 خط قزوین-زنجان را در سال 72 آغاز کرده و در سال 75 به پایان رساندیم برای هر کیلومتر آن 110 میلیون تومان هزینه کردیم اما اکنون برای ساخت آزادراهی معادل آزادراه قزوین-زنجان برای هر کیلومتر بیش از 13 میلیارد تومان هزینه نیاز است.
دبیر کمیته شرکتهای سرمایهگذار در ساخت آزادراهها با بیان اینکه اکنون هزینه ساخت آزادراهها به قدری بالاست که با فرش دستباف مقایسه میشود، افزود: ساخت آزادراهها مبلغی حدود 50 الی 60 میلیارد تومان هزینه نیاز دارد یعنی کیلومتری 4 الی 5 میلیارد تومان و مطمئناً آزادراه تهران-شمال گرانتر نیز تمام میشود، پس وظیفه ساخت و نگهداری مناسب راه بسیار مهم است.
وی افزود: به نظر میرسد، در راستای نگهداری از این فرش گران قیمت که به امانت دست ما سپردهاند، روش پیشگیرانه مهندسین مشاور برای روسازی کمک بزرگی به ما باشد چراکه به راحتی نمیتوانیم راه بسازیم و نباید در این زمینه کوتاهی کنیم؛ به ویژه اینکه این روزها آنقدر هزینه روسازی و به سازی راهها گران است که اگر بتوانیم راهداری مناسب داشته باشیم قطعاً از هزینههای ما کاسته خواهد شد.
دکتر خاشع با تاکید بر مشکلات بودجهای برای نگهداری آزادراهها اظهار کرد: اصولاً 2 تا 6 درصد درآمد آزادراه هزینه نگهداری آن میشود اما متوسط درآمد ما بیش از 10 میلیارد تومان نیست که در مقابل حدود 200 میلیون تومان به ازای هر کیلومتر هزینه راهداری ماست؛ این در حالی است که سال گذشته جهت 2 هزار و 300 کیلومتر راهداری آزادراهها مبلغ 40 میلیون تومان در بودجه لحاظ شده که تنها 20 درصد هزینهای راهداری را پوشش میدهد.
به گفته این مقام مسئول هزینه خطکشی سرد 9 ماهه هر کیلومتر از آزادراهها در سال 95 بالغ بر 25 میلیون تومان است و در این شرایط، نگهداری از راهها بسیار سخت است و اگر کوتاهی صورت گیرد جبرانناپذیر است.
توصیه سازمان راهداری برای همکاری شرکتهای آزادراهی با آزمایشگاه جهت استانداردسازی شاخصها
همچنین در این مراسم مديركل دفتر نظارت بر بهرهبرداري آزادراهها با اشاره به اینکه کمتر از 50 درصد از 2 هزار و 300 کیلومتر آزادراه کشور متعلق به بخش دولتی است، گفت: هزینه نگهداری و بهسازی این میزان از راهها را دولت میپردازد.
مهندس حسين متولي حبيبي با بیان اینکه دولت اجازه دارد تنها از 3 آزادراه عوارض اخذ کند، افزود: این عوارض بسیار محدود است و پارسال جمعاً حدود 30میلیارد تومان درآمد حاصل از دریافت عوارض این 3 آزادراه بوده است.
او ادامه داد: پارسال 14 میلیارد تومان هزینه نگهداری آزادراه تهران-قم بوده است که 2 برابر عددی است که از طریق عوارض درآمد داشته است و آزادراه های دیگر نیز وضعیت مطلوبی ندارند.
مهندس متولي حبيبي ادامه داد: 12 آزادراه دیگر نیز فعلا عوارض دریافت نمیکنند و به صورت دولتی نگهداری و بهرهبرداری می شوند اما 58 درصد از آزادراهها متعلق به بخش خصوصی است که استراتژی و نگهداری آن نیز با فرد سازنده بوده هرچند که به صورت کامل محقق نشده اما نتیجه مطلوبی داشته است.
به گفته وی پارسال 90 میلیارد تومان در بخش خصوصی، هزینه آزادراههای کشور شده است که اگر شاخص را 100 الی 120 میلیون تومان برای هر کیلومتر نگهداری در نظر بگیریم عدد بسیار کمی است.
مديركل دفتر نظارت بر بهرهبرداري آزادراهها با تاکید بر سیاست سازمان راهداری مبنی بر استفاده از پتانسیلهای شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ، تصریح کرد: زمانی که در پایان کارها امضاء آزمایشگاه وجود داشته باشد، خیال سازمان راحت است که برای مدت زمان 5 الی 10 سال تاییدیه دارد.
او با بیان اینکه ارزیابی راههای متعلق به سازمان راهداری در حال انجام است، ادامه داد: درباره روکش آسفالتی آزادراهها به بخش خصوصی توصیه میشود از کمک آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بهره برده تا شاخصهای کلیه آزادراههای کشور استانداردسازی و یکسان شود.
در ادامه مراسم، مهندس عباس قربانی مدیرکل حوزه مهندسین مشاور شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک توضیحات لازم جهت نحوه انجام مطالعات و برآورد دادهها را ارائه کردند.
همچنین از پیشکسوتان شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک که اکنون در آزادراههای بخش خصوصی فعال هستند، تقدیر و تشکر به عمل آمد.
در پایان پس از بازدید مدیران سرمایه گذار آزادراهها از تجهیزات مهندسین مشاور و آزمایشگاه قیر و آسفالت جلسه پرسش و پاسخی در سالن کنفرانس این مجموعه برگزار شد.