2017-05-27 04:42:21 | ID : 225 | يزور : 1914
چکیده مقاله :
امروزه استفاده از آسفالتهای نوین به منظور افزایش عمر روسازی و کاهش هزینه های روسازی دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. برخی از این آسفالتها که دارای تنوع بسیار زیادی شامل آسفالتهای حفاظتی، آسفالت سربارهای، آسفالت پلیمری،آسفالت SMA و... می باشند. یکی از انواع این آسفالتها، آسفالت با استخوان بندی سنگدانه ای یا آسفالت SMA می باشد. علی رغم عملکرد بسیار مهم این آسفالت، درصد قیر و فیلر زیاد این آسفالت از جمله نکات قابل توجه در این نوعآسفالت می باشد که منجر به پدیده ریزش قیر می شود. البته استفاده از الیاف سلولوزی یکی از راه حل های رفع این مشکل است. در این پژوهش سعی شده علاوه بر استفاده از الیاف سلولوزی در کنترل پارامتر ریزش قیر، نقش نوع فیلر )با توجه به اینکه مصرف فیلر در این آسفالت بسیار زیاد است( در کاهش و یا افزایش این پارامتر )با استفاده از تست شلنبرگ( بررسی شود.نتایج آزمایش بر روی فیلرهای سنگی، آهک شکفته، سیمان پرتلند، پودر سنگ سیلسی و پودرلاستیک نشان داد که فیلر پودر سنگ سیلیسی بدترین اثر و پودر لاستیک بهترین تاثیر را در جلوگیری از ریزش قیر در این نوع آسفالت داشته است.
ابراهیم فهامی - کارشناس ارشد مهندسی عمران، دانشگاه دانش پژوهان
احمد گلی - عضو هیات علمی دانشکده حمل و نقل دانشگاه اصفهان