الجودة مفتاح التنمية المستدامة

الجودة مفتاح التنمية المستدامة

ماموریت ها و چشم اندازهای شرکت

2016-12-04 14:05:09 | عن الشركة | ID : 2206 | يزور : 6447

ماموریت ها و چشم اندازهای شرکت

 

سند راهبردی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک

(در افق  برنامه پنچ ساله ششم  توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور)

 


شماره سند :DS/1-2

اسفند  1395

1- چشم انداز شرکت

 شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در افق چشم‌انداز جمهوري اسلامي ايران، سازماني است بالنده كه با برخورداري از مديريت دانش محور، منابع انساني آموزش دیده و كارآمد، ساختاري فراگير واثربخش،  ظرفيت‌هاي غني نرم‌افزاري و سخت‌افزاري خود، به‌گونه‌اي عمل مي‌كند تا در کشور و منطقه به‌عنوان مركز راهبري خدمات کنترل کیفی مصالح ساختمانی، سازه‌ها و پروژه‌های متناسب با ظرفيت‌هاي ملي و منطقه‌ای تثبيت شود.

 بر این اساس جهت‌گیری و محورهای چشم‌انداز شرکت به شرح ذیل بیان می‌گردد:

 

1-1-پذیرش مسئولیت اجتماعی خود به‌عنوان متولی اصلی کنترل کیفی مصالح ساختمانی، سازه‌ها و پروژه‌های عمرانی و اهتمام ویژه به ارائه بالاترین سطح خدمات کنترل کیفی به کلیه ذینفعان  

1-2- تثبیت موقعیت و جایگاه شرکت به‌عنوان آزمایشگاه مرجع و سازمانی دانش‌بنیان با رویکرد تبدیل دانش فنی به عمل در سطح ملی و منطقه‌ای

1-3-توسعه امور پژوهشی و تحقیقاتی و گسترش ارتباطات و تعاملات با انجمن‌ها و مراکز علمی و تخصصی با هدف تدوین و یا اصلاح معیارها و استانداردهای ملی و معرفی و انتقال فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید در حوزه خدمات آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت مصالح ساختمانی، سازه‌ها و پروژه‌های عمرانی

1-4-آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم  به‌عنوان مرجع رسیدگی به دعاوی، تشخیص صلاحیت، صدور پروانه، نظارت بر عملکردآزمایشگاه‌های فعال و یا درشرف تاسیس درحوزه کنترل کیفیت  مصالح ساختمانی، سازه‌ها و پروژه‌های عمرانی

1-5-برقراری تعامل سازنده و اثربخش با شرکت‌های فعال در حوزه خدمات کنترل کیفیت سازه‌ها و پروژه‌های عمرانی  با هدف ارتقاء سطح توانمندی‌های آنان

 1-6- توسعه برنامه‌های آموزشی و توانمندسازی مورد نیاز پرسنل شرکت و تربیت نیروهای کارشناسی مورد نیاز فعالان کنترل کیفیت مصالح ساختمانی سازه‌ها و پروژه‌های عمرانی با دیدگاه حاکمیتی

1-7- حضور موثر و فعال در بازارهای جدید و پروژه‌های بین‌المللی

1-8- بهبود مستمر و حرکت در مسیر تعالی سازمانی با تخصیص بهینه منابع وارتقاء شاخص‌های بهره‌وری

2- بیانیه ماموریت شرکت

 آزمايشگاه فني و مكانيك خاك به‌عنوان بزرگترين و مجهزترين شركت در زمينه كنترل كيفي پروژه‌هاي عمراني در سطح كشور با تكيه بر نوآوري و توسعه توانايي‌ها در كنار رعايت مسئوليت اجتماعي مصمم به ارائه خدمات آزمایشگاهی كنترل كيفي پروژه‌ها و سازه‌های عمرانی با رویکرد ارزش‌آفرینی و هم‌افزایی اقتصادی و همچنين ارتقاي سطح آموزش، پژوهش و فناوري و بسترسازي توسعه بازار و خدمات كنترل كيفي مي باشد .

اين خدمات طيف وسيعي از فعاليت‌هاي مهندسي در بخشهاي ژئوتكنيك، مكانيك خاك، مكانيك سنگ، بتن، آسفالت، حفاري اكتشافي و مطالعاتي ژئوتكنيكي، كنترل كيفيت سازه‌ها، مصالح ساختماني، جوش، آموزش، مشاوره و تحقيقات كاربردي را در بر مي گيرد.

فرا گيري و گستردگي فعاليت‌هاي شركت با توجه به سابقه طولاني، تخصص و توانمندي‌هاي فني به عنوان آزمايشگاهي معتبر در سطح كشور و منطقه امكان ارائه خدمات را در مقياسي وسيع فراهم آورده است لذا ما مصمم به گسترش بازارهاي خود به خارج از كشور و مخصوصاً كشورهاي همسايه هستيم.

با توجه به ماهيت فعاليت شركت، كارفرمايان بخش دولتي و خصوصي بعد از سرمايه‌هاي انساني شركت اصلي ترين مشتريان ما شناخته ميشوند.در واقع مأموريت ما كنترل كيفي پروژه‌هاي عمراني به منظور افزايش ايمني و دوام سازه‌ها براي رفاه و سلامت مردم است.

اين قطب نماي ماست و ما از آن به عنوان موتور محرك كسب وكار خود در جهت ارزش‌آفريني بيشتر استفاده مي‌كنيم.

3- ارزش‌های بنیادی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک

 ·        اعتقاد به تفكر راهبردي و مشارکتی و استفاده از مشاورين و خبرگان در اخذ تصميمات

 ·        ارزش‌آفرینی و خلاقیت در شركت

 ·        بهبود مستمر و تعالی سازمانی

 ·        ارتقاء مستمر رضايت‌مندي مشتريان و ساير ذينفعان شركت

 ·        اهتمام به انتقال فناوری‌ها و تکنولوژی‌های مرتبط در حوزه کنترل کیفی پروژه‌ها و سازه‌های عمرانی به داخل کشور و بومی‌سازی و توزیع آن در بین کلیه فعالان این صنعت

 ·        تاکید بر منابع انسانی بعنوان سرمایه‌های اصلی سازمان و ارتقاء مداوم توانمندی‌های آنان

 ·        رعایت الزامات کنترل کیفی و حفظ حقوق جامعه

 

 

4- اهداف راهبردی

4-1-الزام و اجرای مسئولیت‌های اجتماعی درون سازمانی و زیست محیطی

 4-2-اشاعه و ترویج فرهنگ کنترل کیفی در بین ذینفعان (مشتریان– کارکنان– صاحبان سهام– جامعه )

 4-3-ارتقاء سطح کیفی خدمات آزمایشگاهی کنترل کیفیت مصالح ساختمانی – سازه‌ها و پروژه‌های عمرانی

 4-4- به‌روزرسانی تجهیزات  فنی و تکنولوژی

 4-5-تدوین بودجه سیستماتیک با رویکرد نظارتی و تخصیص بهینه منابع

 4-6-ایجاد و توسعه خدمات آزمایشگاهی الکترونیکی

 4-7-تأمين زيرساختهاي لازم جهت افزايش کيقيت خدمات در چهارچوب آزمايشگاه مرجع

 4-8- توسعه و بهبود نظام جامع پژوهشی و تحقیقاتی با تاکید بر سازمان دانش‌بنیان

 4-9-ایجاد مرجع نظارتی و حاکمیتی بر فعالیت و عملکرد شرکت‌های فعال در حوزه کنترل کیفیت مصالح ساختمانی – سازه‌ها و پروژه‌های عمرانی

 4-10- ارتقاء اثر بخشی سیستم نظارت بر حوزه‌های خدمات فنی آزمایشگاهی استان‌ها

 4-11- ارتقاء توانمندی شرکت‌های بخش خصوصی فعال در حوزه کنترل کیفی پروژه‌های عمرانی

 4-12-تشکیل کنسرسیوم  جهت اجرای پروژه‌های بزرگ و حساس کشور

 4-13- ایجاد و توسعه شبکه خدمات ارتباط الکترونیکی

 4-14- طراحی و توسعه نظام جامع آموزشی با رویکرد حاکمیتی

 4-15--تدوین برنامه جامع مدیریت منابع انسانی

 4-16 -پیشتازی در فضای رقابتی و افزایش سهم بازار

 4-17-توسعه و افزایش منابع درآمدی با رویکرد صادرات خدمات فنی و مهندسی

 4-18-طراحی، استقرار و به‌روزرسانی سیستم‌های مدیریت کیفیت، تعالی سازمانی و بهره‌وری در شرکت

 4-19-مهندسی هزینه ها و نظارت بر صحت عمل جریان مبادلات و بهبود در شاخص‌های وصول و سودآوری

 4-20-ارتقاء اثر بخشی فرآیندهای موثر بر کیفیت عملکردی شرکت

          

استراتژي هاي توسعه فعاليت‌ها  

·       توسعه و ترویج عدالت سازمانی و شایسته‌سالار

 ·       تدوین و اجرای  مکانیزم‌های ارزیابی زیست محیطی فعالیت‌ها و پروژه‌ها

 ·       ارتقاء سطح کمی و کیفی آزمایشات و الزام به رعایت کامل حقوق شهروندی  

 ·       توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی

 ·       توسعه و بهبود فعالیت‌های کالیبراسیون در سطح شرکت

 ·       توسعه فنی و علمی آزمایشگاه خاک و سنگ

 ·       توسعه فنی و علمی آزمایشگاه شیمی و فیزیک

 ·       توسعه فنی و علمی آزمایشگاه مقاومت مصالح

·       افزایش پژوهش ها و تحقیقات کاربردی به منظور ارتقاء کیفیت خدمات مهندسی

 ·       معرفی و بکارگیری فن‌آوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید و ترویج آن در صنعت

 ·       تداوم رهبری بازار

 ·       تحقیقات و مطالعات بازار

 ·       استفاده از فناوری‌های نوین در ارائه خدمات فنی و مهندسی

 ·       ورود به بازار اکتشاف معادن

 ·       طراحی بسته‌ای نوین مهندسی

 ·       توسعه توان حفاری و آزمایشات برجا

 ·       حضور موثر در پروژه‌های آبی       

 ·       توسعه خدمات کارشناسی ژئوتکنیکی در داخل و خارج

 
 

     استراتژي هاي بهبود نقاط ضعف

 ·       تامین و استفاده بهینه از منابع و تجهیزات مورد نیاز و توسعه زیرساخت‌ها

 ·       استانداردسازی امور پرسنلی فرآیند‌‌ها و نرم‌افزارهای مرتبط با کالیبراسیون

 ·       استقرار سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات تجهیزات

 ·       تهیه و تنظیم بودجه شرکت با نیاز واقعی وحداقل انحراف

·       توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مهندسین مشاور

 ·       ارزیابی عملکرد شرکت بر اساس شاخص‌های ارتقاء یافته

 ·       تجزيه و تحليل آمار و اطلاعات و انجام پيش‌بینی‌های لازم

 ·       اصلاح و بهبود فرآیند و چرخه پژوهش و تحقیقات

 ·       ارایه خدمات فنی و مهندسی به بخش‎های مختلف فنی شرکت

 ·       ارزیابی عملکرد شرکت بر اساس شاخص‌های ارتقاء یافته

 ·       تدوین استانداردها و انتخاب روش‎های مناسب در انجام آزمایش‎های کنترل کیفی

 ·       طراحی و تدوین نظام کنترل و بازرسی اثر بخش

 ·       بهبود روشهای ارزیابی و بازدید

 ·       سیاست گذاری، اصلاح و بهبود فرآیند چرخه آموزشی تحت نظارت کمیته سرمایه انسانی شرکت

 ·       شناسایی و تأمین نیازهای آموزشی به منظور تعالی حرفه‎ای و معنوی کارکنان شرکت

 ·       راه اندازی آزمایشگاه‌های سه‌گانه دفتر کاوش‌ها

 ·       استقرار و به‌روزرسانی نظام مشارکتی

 ·       بهبود و بهینه سازی مستمر فرآیندهای خدمات فنی و مهندسی

 ·       مدیریت و ارزیابی عملکرد کارکنان

·       تامین و توسعه منابع انسانی

 ·       توسعه وتقویت فرهنگ سازمانی

 ·       انگیزش و رضایت‌مندی شغلی

 ·       ارتقاء کنترل کيفيت (QC) به سیستم تضمین کیفیت (QA) و مدیریت کیفیت فراگیر TQM در شرکت

 ·       تهیه نرم افزار جامع مدیریت خدمات آزمایشگاهی

 ·       توسعه زیرسیستم مدیریت دانش

   استراتژي‌هاي كاهش تهديدهاي محيطي

 ·       شناسایی منابع مالی

 ·       ترویج دانش از طریق نشر استانداردها و تولیدات علمی

 ·       طراحی ساختار نظارتی و ارزیابی عملکرد

 ·       طراحی ساختار رسیدگی به دعاوی

 ·       طراحی ساختار تائید صلاحیت و صدور پروانه

 ·       توسعه و گسترش ارتباطات و تعاملات

 ·       مشارکت با دیگر شرکت‌های مشاور فعال در زمینه های مرتبط

 ·       برنامه‎ریزی ارایه خدمات آموزشی به کارشناسان سایر دستگاه‎های اجرایی و فعالان کنتر ل کیفی

 ·       یافتن شرکای جدید و تشکیل کنسرسیوم‌های مشترک‌کاری

·       افزایش سطح رضایت‌مندی ذینفعان

 ·       افزايش دسترسي به مقالات علمي وانجام فعاليت‌هاي تحقيقاتي با مشاركت دانشگاه‌ها مبتني بر نيازهاي كشور

 ·       ا ستانداردسازي فرآيندها جهت ارتقاء خدمات ارائه شده به مشتريان

 ·       توسعه سیستم امور حقوقی

 ·       الکترونیکی نمودن فرایند گزارش‌دهی خدمات کنترل کیفی پروژه‌های عمرانی

 ·       راه‌اندازی سیستم نظام جامع آماری (هوشمندی کسب و کار)

 

   استراتژي‌هاي تدافعي ومحافظه كارانه

 ·       استقرار مدل تعالی سازمانی EFQM

 ·       چابک‌سازی و بهره‌ور نمودن امور مالی شرکت

 ·       استقرار و به‌روزرسانی  سیستم‌های مدیریت کیفیت

 ·       مدیریت بهره‌وری وارتقاء شاخص مربوطه

 ·       واگذاری واحدهای محلی در قالب شراکت به پرسنل

 ·       تمرکز بر فعالیت‌های دانش بنیان بر حسب اولویت و نیازمندی‌های جامعه و ذینفعان

 ·       برون سپاري فعاليتهاي قابل واگذاري

 ·       برقراري نظام كنترلي به منظور الزام پيمانكاران و مشاوران به رعايت استانداردها

 

 

 

  

تعليقات
    لم يتم العثور على شيء!

يمكنك أيضًا تسجيل رأيك حول هذه المقالة: