نسل سوم " سامانههای ارزیابی روسازی راهها" بهینه شده در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک معرفی شد
2024-12-23 05:06:16 | ID : 1822 | يزور : 281
با حضور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ، نسل سوم " سامانههای ارزیابی روسازی راهها" بهینه شده در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک معرفی شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، در این مراسم مهندس مجید کیانپور رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک که با حضور جمعی از اصاب رسانه برگزار شد گفت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بیش از 60 سال قدمت داشته و طی این مدت کمتر پروژهای را در کشور شاهد هستیم که اثری از اقدامات فنی و مهندسی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در زمینه ارتقاء کیفی در آن شاهد نباشیم.
کیانپور با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیش از 30 دستگاه اجرایی همکاری تنگاتنگی دارد افزود: مجموعههای وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، وزارت نفت، شرکت فرودگاهها، شهرداری و دهیاریهای استانها، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، پروژه های مسکن مهر و طرح اقدام ملی، و سایر سازمانها و دستگاههای اجرایی کشور همکاری تنگاتنگی با این آزمایشگاه دارند.
وی ادامه داد: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با دارا بودن بیش از یکهزار واحد فعال محلی و شعبه در سراسر کشور یکی از بزرگترین شبکههای آزمایشگاهی در سراسر کشور است که خدمات منحصر به فرد به جامعه مهندسی در راستای ارتقاء کمی و طول عمر مفید پروژهها ارائه میدهد.
کیانپور با بیان اینکه شرکت آزمایشکاه فنی و مکانیک خاک توان انجام بیش از 500 آزمایش متنوع فنی و مهندسی را در سراسرکشور دارد تصریح کرد: این شرکت با این توانایی به دنبال توسعه و نوگرایی در رسیدن به تکنولوژیهای نوین در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک است تا خدمات منحصر به فردی را با هدف ارتقاء کیفی و افزایش طول عمر مفید پروژههای عمرانی بالاخص آزمونهای غیر مخرب را ارائه کند.
مدیر عامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به سامانه ارزیابی روسازی راهها ، بهینه شده توسط شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: این سامانه 12 سال است که در کشور مورد بهرهبرداری قرار میگیرد ولی سامانههای که امروز در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به کار گرفته میشود از نسل سوم تکنولوژی روز دنیا است و این تکنولوژی منحصر به فرد در منطقه و کشورهای همسایه فقط در اختیار شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک است.
کیانپور با اشاره به اینکه استفاده از تکنولوژی ارزیابی روسازی راهها درحدود 50 درصد کاهش هزینه در برداشت اطلاعات و ارزیابی جادههای کشور را به همراه دارد افزود: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با حمایت همه جانبه از طرحهای دانش بنیان موفق شده در طراحی و بهینه سازی این سامانه 60 درصد نسبت به محصول خارجی صرفه جویی ارزی ایجاد کند.
در ادامه مهندس فرهاد احمدنیا مدیرکل دفتر مهندسین مشاور و ارزیابی روسازی راههای شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در مراسم معرفی خدمات این سامانه اظهار داشت: اگر چه خوشبختانه در چند دهه اخیر شبکه راههای درون شهری و برون شهری گسترش و توسعه زیادی پیدا کرده، اما هر ساله به دلیل شرایط جوی و افزایش بار ناشی از ترافیک و نواقص اجرایی، تعداد راههایی که نیازمند نگهداری هستند افزوده میشود.
احمدنیا ادامه داد: سیستمی که برای بهینه سازی و استفاده از منابع موجود برای بازرسی، نگهداری و اصلاح راهها و ابنیههای فنی طراحی میشود سیستم مدیریت داراییAMS است و سیستم مدیریت نگهداری راهها PMS و حتی پلها BMS جزیی از سامانه مدیریت نگهداری یکپارچه زیر ساختهای حمل و نقل محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون نسل جدید سامانه ارزیابی روسازی راهها با پیشرفتهترین تجهیزات و نرمافزارهای بومی شده در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک هم اکنون در حال بهرهبرداری و ارائه خدمات است تصریح کرد: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در سال گذشته و امسال به سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، شهرداری کلانشهرهای تهران، مشهد، همدان و یزد و تعدادی از آزادراههای تحت مدیریت بخش خصوصی در حال ارائه این خدمات است و شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با مجهز کردن این سامانه به تجهیزات منحصر به فرد سخت افزاری و نرم افزاری در کنار تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد توانسته با اعتمادی که جلب کرده ، عهدهدار ارزیابی و تحلیل وضعیت روسازی راهها و ابنیه فنی در کشور باشد.
احمدنیا با اشاره به تجهیزات به کارگیری شده در سامانه ارزیابی روسازی راهها در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: متناسب با نیاز متولیان نگهداری راهها در راههای برون شهری و درون شهری و منطبق با استانداردهای ملی و بین المللی، ارزیابی خرابیهای سطحی و ظرفیت باربری با ارزیابی سازهای و تعیین و تحلیل ناهمواری بینالمللی راههاIRI و تعیین وضعیت اصطکاک و مقاومت لغزشی راهها، این شرکت مباردت به تجهیز نمودن امکانات با ابزار دقیق کرده است.
وی ادامه داد: تجهیزات به کارگیری شده در این آزمایشگاه شامل دو دستگاه پیمایشگر (RSP)7 لیزره و دو دستگاه (RSP) 2 لیزره است که با تاباندن پرتو لیزری نقطهای به سطح راه و با کمک سایر تجهیزات شامل شتاب سنجها، و یک دوبین بسیار قوی نصب شده بر روی خودرو با سرعت معادل سرعت ترافیک و حداکثر تا 96 کیلومتر بر ساعت اقدام به پایش و برداشت و ثبت اطلاعات دادهها از خرابیها، ترکها، چالهها، شیار افتادگی مسیر بر روی سطح آسفالت جادهها و بزرگراههای درون شهری و خارج از شهرها می کند.
مهندس احمدنیا افزود: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بهره گیری از دو دستگاه (RSP) 7 لیزره توانست در سال گذشته در دور سوم برداشتهای خود 65 هزار کیلومتر از راههای شریانی کشور را مورد پایش انجام دهد.
وی ادامه داد: همچنین دستگاه ( RSP) 2 لیزره نیز در تحویل موقت پروژه ها و تعیین شاخص ناهمواری بینالمللی راهها مورد استفاده قرار گرفته و در سال گذشته یک هزار و 100 کیلومتر از راههای تازه احداث شده در کشور توسط آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک مورد پایش قرار گرفت.
احمدنیا با اشاره به اینکه در دور دوم برداشتها در شهر تهران معابر اصلی و دورن شهری کلانشهر تهران بنا به سفارش شهرداری تهران پایش شده است گفت: در سال جدید تا به امروز 3 هزار و 600 کیلومتر از راههای اصلی شهر تهران پایش شده و این پایش ها ادامه دارد.
وی افزود: در شهر مقدس مشهد نیز 3 هزار و 100 کیلومتر از معابر اصلی و فرعی به سفارش شهرداری مشهد مورد پایش دقیق قرار گرفته است.
مدیرکل دفتر مهندسین مشاور و ارزیابی روسازی راههای شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به اینکه تعمیر و نگهداری از این سامانه باید به طور ویژه انجام شود اظهارداشت: علیرغم وجود تهدیدها و تحریمهای بینالمللی، عدم ارائه خدمات پس از فروش از سوی تامین کنندگان تجهیزات و همچنین محدودیتهای شدید منابع مالی، بحمدا... این شرکت توانسته با سر لوحه قرار دادن شعار سال یعنی تولید، پشتیبانیها ومانع زداییها با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و متهد و توان داخلی کشور این سامانه را سرپا نگهداشته و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و با حمایت از شرکتهای دانش بنیان و نخبگان داخلی نسبت به بومی سازی نرمافزارهای موجود اقدام کند و برنامه نرم افزاری ارزیابی ایمنی راههای کشور " بارا" و همچنین برنامه نرم افزاری ثبت اطلاعات شناسنامههای پل و ابنیه راهها را نیز معرفی و بومی سازی نماید و مانع خروج ارز از کشور شود.
آخرین ویرایش در شنبه, 04 ارديبهشت 1400 ساعت 13:03
-
حضور تیم بازرسی منطقه3 در آزمایشگاه استان قزوین2024-11-25 17:41:51
-
حضور کارکنان آزمایشگاه استان قزوین در راهپیمایی روز13 آبان2024-11-05 10:03:22
-
شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک برگزار می کند. وبینار های علمی تخصصی نیم سال دوم سال 14032024-10-30 14:07:50
-
جلسه شورای امر به معروف ونهی از منکر با حضور دبیر ستاد امر به معروف ونهی از منکر استان در محل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان قزوین برگزار شد.2024-10-27 11:18:50
-
حضور مهندس احمدنیا معاون فنی و نظارت مهندسی شرکت در آزمایشگاه استان قزوین2024-10-14 09:28:23